We vallen van de ene in de andere verbazing als we schrijven over de ontwikkeling van Airbnb. De enorme groei van het platform in Amsterdam is al buitengewoon, maar hoe Airbnb wereldwijd groeit, is duizelingwekkend. In vijf jaar tijd is het bedrijf 353(!) keer zo groot geworden.
Het begin: tijdelijke verhuur eigen woning om huur te kunnen betalen
Het is acht jaar geleden als huisgenoten Brian Chesky en Joe Gebbia hun appartement in San Francisco gedeeltelijk omdopen in een bed & breakfast. Na hun studie zijn we werkloos en wanhopig op zoek naar inkomsten, een b&b is de ideale oplossing.
Het brengt ze op een idee en een jaar later lanceren ze, samen met de aan Harvard afgestudeerde Nathan Blecharczyk, de website Airbedandbreakfast.com. Twee jaar later, het bedrijf heet inmiddels Airbnb, slapen er al bijna vijftigduizend mensen in een ‘Airbnb bed’. Ondertussen weten ook investeerders het bedrijf te vinden. Onder andere Hollywoodacteur Ashton Kutcher investeert in het bedrijf.
De deeleconomie en het succes van Airbnb
Gaandeweg komen er steeds meer bedrijven die hun geld verdienen aan de ‘deeleconomie’. Airbnb is één van de fakkeldragers van deze nieuwe stroming. Mensen die graag willen reizen en op hun budget willen passen, maken gretig gebruik van Airbnb. De website speelt in op deze wereldwijde ontwikkeling en komt ook met websites in andere landen. Afgelopen zomer sliepen bijna zeventien miljoen mensen in een woning, gehuurd via Airbnb. De groei is gigantisch en het platform is een serieuze concurrent voor hotels. Vorig jaar was Airbnb al meer waard dan de hotelreus Hyatt.
Tijdelijke verhuur Airbnb
Ook de komende jaren zien er rooskleurig uit. De deeleconomie heft de toekomst en ook de overheid begint dat in te zien. Zo zijn de regels omtrent tijdelijke verhuur in Amsterdam vorig jaar versoepeld.
Wil je Airbnb hulp bij het tijdelijk verhuren van je eigen woning in Amsterdam? Wij kunnen je Airbnb conciërge, of beter nog je Airbnb butler worden!
Bronnen: Airbnb.com, New York Times, z24.nl